Lehdistötiedote on annettu tiedotusvälineille, ja nyt he soittavat ja pyytävät haastattelua. Otatko puhelimen ja alatko puhua? Ei. Käytä muutama minuutti tämän artikkelin lukemiseen ja opi joitakin tekniikoita varmistaaksesi, että mediahaastattelusi on vaikuttava.
Valmistautuminen on avain onnistuneeseen mediahaastatteluun. Ajattele asiaa näin – astuisitko lavalle ja antaisitko esityksen tuhansille ihmisille ilman, että valmistelet ajatuksiasi ja hienosäätätkö viestiäsi? Toivottavasti ei. Käytät jonkin aikaa muistiinpanojen tarkistamiseen, ulkonäkösi tarkistamiseen ja varmistaen, että muistat avainkohdat. Ajattele mediahaastatteluasi esityksenä suurelle ihmisjoukolle. Vaikka et näe niitä, sadat tai jopa tuhannet (mahdollisesti miljoonat) ihmiset lukevat artikkelin, kuuntelevat haastattelun tai katsovat leikkeen.
Okei, aloitetaan muutamalla perustavoilla valmistautua.
1. Kirjoita muistiin kolme keskeistä viestiäsi. Kun olet valmis haastattelusi, mitkä ovat kolme avainkohtaa, jotka haluat toimittajan ja yleisön muistavan?
2. Muotoile haastattelusi näiden avainkohtien ympärille. Kun kysytään kysymyksiä, jotka ovat “pois viestistä”, palaa näihin kohtiin. Käytä niitä siirtyäksesi pois tarttuvista kysymyksistä. Esimerkki – vaikka tämä on hyvä kysymys, haluan korostaa, että on tärkeää muistaa… lisää avainviesti.
3. Selvitä, minkä median kanssa puhut ja kuinka kauan ääni- tai videoleikkeet tai tarinat painetaan. Jos kyseessä on radio ja haastattelu lyhyt uutisjuttu, pidä haastattelusi lyhyt, sillä he käyttävät todennäköisesti vain 10–30 sekunnin pätkän. Jos kyseessä on televisio tai video, saatat saada 60 sekuntia puhumaan tarinassa.
4. Räätälöi viestisi vastaamaan median yleisön tarpeita. Onko tämä paikallinen uutiskanava? Kansallinen? Onko yleisö vertaisesi vai suuri yleisö? Jokaisen mediahaastattelun tulee olla ainutlaatuinen, räätälöity vastaamaan tietyn yleisön tarpeita, eikä samaa tietoa toistettava samalla tavalla 10 eri mediahaastattelussa.
5. Arvioi ulkonäkösi. Yksiväriset värit sopivat parhaiten videohaastatteluihin. Ei hulluja kuvioita tai logoja (ellei kyseessä ole oman yrityksesi logo). Naisille – ei kömpelöitä tai paljaita dekolteereita. Ja miehille – nappaa paitasi ja tyhjennä taskusi, jotta et joudu jyllisemään avaimia.
6. Älä vaeltele. Pysy kolmessa avainasiassasi. Tällä tavalla kun kommenttejasi muokataan, tarinassa näkyvä on aihetta.
7. Kiitos toimittajalle. Liian harvat käyttävät aikaa kiittääkseen.
Kun tarina on julkaistu, tarkista kattavuus nähdäksesi, kuinka hyvin välitit viestisi, ja tunnista, miten voit parantaa tulevia haastatteluja.